שירים, ד. פוגל
הדים, כרך ב, חוברת י, אב תרפ"ג, עמ' 66–67, חתום: א. ש.
עיון ברשימותיו וביצירותיו של שלונסקי מאותה תקופה מחזק את דברי שלונסקי עצמו ואת טענתם של החוקרים שראו ברשימה זו רשימת שבח. שלונסקי הבליט ברשימה את הסממנים האקספרסיוניסטיים שקסמו לו אצל פוגל, כמו השימוש המועצם בצבע שחור (כפי ששלונסקי עצמו עשה בספרו דוי, 1924), ושייך את פוגל לחבורה המצומצמת של סופרי המודרנה, הכותבים ברוח הזמן. הרשימה על פוגל נועדה בראש ובראשונה למשוררים בני חבורתו של שלונסקי, והוא היה בטוח שהללו יבינו את רמזיו ואת השבח לשירת פוגל הטמונים ברשימתו החידתית והאניגמטית.
בָּרוֹ: כריכה שחורה. ותוכו "ארונות שחורים", "ציפורים שחורות", "הספינה השחורה", עוגב-הליל השחור", "יין אפל", "כתם אפל", "יער אפל" ולילה, לילה-לילה.
גם לאבא "מעיל שחור" ו"זקנו שחור".
הה, אבא! אבא! "ככוכב בודד יִדַּד עתה אבא נוגה שם בין הריו",3 וכולנו הן כולנו תועים אנו עצומי-עיניים ושחוחים על שבילי סתיו מרופדים שלכת, איש לעברו, איש לעברו.
אך פעם הן ניפגש, כולנו ניפגש. "כל השבילים הולכים אל הערב",4 והערב קרוב-קרוב, והנה גם הליל.
עוד מעט! רק עוד מעט!
אך מי אשר לא יחוש על פניו "רפרוף דגלים שחורים מפרפרים ברוח"5 – אל יפתח את הספר.
בעיניים הפתוחות לרווחה יש פיקחות יותר מדי.6
רק המגששים שאצבעותיהם ארוכות ודקות-דקות, ינהו אחריו וימושוהו – את "השער האפל".